trainscapes – NTUA tesis/diploma project

← Back to the Portfolio

SCHOOL OF ARCHITECTURE – N.T.U.A

TITLE: tesis – diploma project
Waterfront promenade redesign: Interventions of cultural character in pre- existent buildings and their surroundings in the town of Chalkida”

YEAR: 2003
PROFESSORS: Supervisors: Theano Fotiou – Dimitris Fillipidis
ΑUTHORS: Konstantinos Ioannidis – Thanasis Polyzoidis
QUALIFICATION: 9.80 / excellent

DESCRIPTION

The diploma project concerns the redesign of the waterfront area of the terminal train station in Halkida city and of the included abandoned industrial buildings. The project aims to highlight the landscape “genius loci” as well as to create of a hybrid natural-industrial landscape that takes advantage of the abandoned building stock in order to establish cultural activities. Main design concept of the whole redevelopment is the concept of the train: its rhythm, its linearity and linear motion, its lines and wagons, the concept of transition, stations and boarding docks.

The waterfront redesign is connected to the broader network of green public spaces and the hill of Karababas through pathways. The waterfront is distinguished in separate spatial entities:
i) the main cultural pole, the main public space that includes the abandoned buildings of KYDEP and OSE
ii) the secondary cultural pole: which is the area of the terminal train,
iii) the cultural walk: the coastal land strip between the cultural poles alongside the train tracks
iv) the cost line: the rehabilitation of existing coast and its ecosystems in order to re-function as a natural beach

The public space that surrounds the existing buildings on the main cultural pole is redesigned in order to function as the main attraction and gathering place in the form of an urban square. The concrete paving in combination with the intense linear element of the wooden promenade give cohesion linking the scattered existing buildings to a functional entity. The natural landscape is the main protagonist and it is enriched. The existing train lines that run free the project are highlighted and their linearity is used as the starting point for the entire re-design process.

The main design concept of the restoration and reuse of the existing buildings is the preservation of the previous industrial character. The former KYDEP warehouse is proposed to host the Museum of Contemporary Art. The key features of the existing shell indicate the basic compositional reuse principles: linearity, rhythm, tripartite structure, symmetry. The basic cube-element is used for the organization of the exhibition space. The cube may be deconstructed and reconstructed according to the exhibition needs. It is placed in the opening axis and its repetition imports a secondary rhythm inside the Museum. The proposed material of the interior interventions is the wooden boards (traviesas) and metal frame as a reference to train. The hackstand buildings will accommodate culture – commerce uses and café-restaurant. The interventions are limited to the façades restoration while in the interior a light constuction units organize the space, maintaining a distance from the shell as a reference to the axial ex-entrance movement of train and to the rhythm of openings.


Ε.Μ.Π – ΣΧΟΛΗ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ

ΤΙΤΛΟΣ: Διπλωματική εργασία:
επεμβάσεις πολιτιστικού χαρακτήρα σε υφιστάμενα κτίρια και στον περιβάλλοντα χώρο τους στην βοιωτική ακτή της Χαλκίδας

ΕΤΟΣ: 2003
ΚΑΘΗΓΗΤΕΣ: επιβλέποντες καθηγητές: Θεανώ Φωτίου –Δημήτρης Φιλλιπίδης
ΟΜΑΔΑ ΜΕΛΕΤΗΣ: Κωνσταντίνος Ιωαννίδης – Θανάσης Πολυζωίδης
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ: 9.80 Άριστα

ΠΕΡΙΛΗΨΗ

Η διπλωματική εργασία αφορά στην ανάπλαση του θαλασσίου μετώπου και των εγκαταλελειμμένων βιομηχανικών κτιρίων στην περιοχή του τερματικού σταθμού του τρένου στην Χαλκίδα. Στόχος της επέμβασης αποτελεί η ενίσχυση του χαρακτήρα του τόπου και η δημιουργία ενός υβριδικού βιομηχανικού – φυσικού τοπίου που αξιοποιεί το εγκαταλελειμμένο κτιριακό απόθεμα με σκοπό την εγκατάσταση πολιτιστικών δραστηριοτήτων. Κεντρικό στοιχείο του επανασχεδιασμού του τόπου και τον κτιρίων είναι το τρένο: η ρυθμικότητα, η αξονικότητα, οι γραμμές και τα βαγόνια του, η έννοια της μετάβασης, η γραμμική κίνηση, οι σταθμοί και οι αποβάθρες επιβίβασης.

Η ανάπλαση του θαλάσσιου μετώπου συνδέεται με το ευρύτερο δίκτυο πρασίνου και τον λόφο του Καράμπαμπα μέσω περιπατητικών διαδρομών. Διακρίνεται σε επί μέρους χωρικές ενότητες :
i) κύριος πολιτιστικός πόλος: ο κεντρικός δημόσιος χώρος που περιλαμβάνει τα εγκαταλελειμμένα κτίρια (ΚΥΔΕΠ, ΟΣΕ)
ii) δευτερεύον πολιτιστικός πόλος: που αποτελεί την περιοχή του τερματικού σταθμού του τρένου,
iii) πολιτιστικός περίπατος: η παραθαλάσσια λωρίδα γης μεταξύ των πολιτιστικών πόλων παράλληλα με τις γραμμές του τρένου
iv) ακτογραμμή: η αποκατάσταση της υπάρχουσας ακτής και των οικοσυστημάτων της ώστε να επαναλειτουργήσει ως φυσική παραλία.

O δημόσιος χώρος που περιβάλλει τα κτίρια στον κύριο πολιτιστικό πόλο επανασχεδιάζεται με τη μορφή αστικής πλατείας ώστε να αποτελέσει τον κύριο πόλο έλξης και συνάθροισης κοινού. Οι διαμορφώσεις χυτού δαπέδου σε συνδυασμό με το έντονο γραμμικό στοιχείο της ξύλινης πασαρέλας προσδίδουν συνοχή συνδέοντας τα διάσπαρτα υπάρχοντα κτίρια σε μια λειτουργική ενότητα. Το φυσικό τοπίο κυριαρχεί και εμπλουτίζεται ενώ δίνεται έμφαση στις γραμμές του τρένου που ελεύθερες διατρέχουν την περιοχή και η αξονικότητα τους χρησιμοποιείται ως αφετηρία για τις σχεδιαστικές χαράξεις.

Στην αποκατάσταση και επανάχρηση των κτιρίων βασικός άξονας αποτελεί η διατήρηση του βιομηχανικού χαρακτήρα της προηγούμενης χρήσης. Στην αποθήκη ΚΥΔΕΠ προτείνεται η φιλοξενία Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης. Τα βασικά χαρακτηριστικά του υφιστάμενου κελύφους προσδιορίζουν τις βασικές συνθετικές αρχές της πρότασης επανάχρησης όπως : η γραμμικότητα, ο ρυθμός, η τριμερής διάρθρωση, η συμμετρία. Για την οργάνωση του εκθεσιακού χώρου επιλέχθηκε το στοιχείο του κύβου το οποίο μπορεί να αποδομείται και να ανασυντίθεται ανάλογα με τις ανάγκες της έκθεσης. Τοποθετείται στον άξονα της διαπερατότητας των ανοιγμάτων και με την επανάληψη του εισάγει μια δεύτερη ρυθμικότητα στο εσωτερικό. Το υλικό που υπερισχύει στις επεμβάσεις είναι ο μεταλλικός σκελετός και οι ξύλινες τάβλες ως αναφορά στο τρένο. Στα κτίρια του αμαξοστασίου, που πρόκειται να στεγάσουν χρήσης πολιτισμού, αναψυχής και εμπορίου, οι επεμβάσεις περιορίζονται στην αποκατάσταση των εξωτερικών όψεων. Στο εσωτερικό ελαφρές κατασκευαστικές ενότητες σε απόσταση από το κέλυφος οργανώνουν τους επιμέρους χώρους γραμμικά με αναφορά στην αξονική κίνηση εισόδου των αμαξοστοιχιών και στην ρυθμικότητα των ανοιγμάτων.

  • Date: 2003
  • Client: SCHOOL OF ARCHITECTURE - N.T.U.A
  • Filed under: academic projects